woensdag 6 februari 2013

Het "zaadje" dat de babyboomers destijds plantten...plukken de generation Y-ers daar nu de vruchten van?

 
Na één en ander na te slaan in verband met de generation Y (de millenium-generatie, geboren vanaf 1980) is de belangrijkste bevinding volgens mij op dit moment: als er kleine waardeverschillen zijn tussen mensen van verschillende generaties, dan zijn het vooral nu de “vrouwen” die het verschil uitmaken…en daardoor is de verandering ingezet, denk ik. En ik neem als uitgangspunt "masturbatie" bijvoorbeeld. ... "In Engeland werden in 2011 meer vibrators verkocht dan wasmachines" (vermeld in Borderline times van Dirk De Wachter). En ik denk dat dit het grote onderscheid is bij vroeger…hoewel we ondertussen met veel minder taboes groot worden, heeft vooral het “zelfbewustzijn” van de vrouw de motor op gang gezet in deze seksuele bevrijding. Het is voor mij, ongelooflijk bijna, als ik die jongeren bezig hoor over masturbatie, die openheid, dat plezier, dat er kunnen over ‘tetteren’…maar dit zijn vooral de meisjes, net deze die bij manier van spreken twintig of dertig jaar geleden nog het schaamrood kregen als deze term in de mond genomen werd. Het zit hem vooral in het feit dat dit een “algemene” houding geworden is, én dat zelfs mij dit opvalt, zoiets als, met een knipoog uiteraard, “wij vrouwen eisen ons “kut” op”… maar dan zonder die eis, het is gewoon de ‘naturelle evidentie’ geworden…en daar volgen de mannen hen gewoon in op. Voor mij was het zoiets van “Eureka”…Hoe komt dat toch…? En dit is niet alleen de seksuele bevrijding of de theoretische achtergrond, het is gewoon de openheid waarmee deze generatie groot geworden is, maar dan vooral ook dankzij de meisjes die minder en minder schrik hebben van hun eigen schaduw.

En dat maakt het grote verschil denk ik, bij vorige generaties. Nu is het de praxis die ten volle bewijst dat dit een werk van lange adem geweest is. Ik zie levendig voor mij een reportage vanuit Nederland, gemaakt in de jaren 80 “Seks, wat doe je ermee?”... En Nederland liep jaren voorop. En hierin zie je een klassituatie waarbij de lerares biologie toch vraagt naar masturberen…de jongens…geen enkel probleem om op deze vraag te antwoorden. De meisjes…je ziet enkel hun wangen kleuren…maar er komt geen woord uit….En nu…ons jonge meisjes…die gieren het uit als ik de vraag stel aan hen…en ze vertellen ronduit. En dat is geestig. Ik denk dat we “echte” madammen aan het kweken zijn ... zij nemen nu veeleer het woord en de jongens kijken goedkeurend en glunderend toe... Liedewij Edelkoort zei het al deze zomer in "Zomergasten" : "iets" wordt pas "niets" als het normaal wordt en niet meer opvalt en als een fait divers verschijnt op het diner, samen met de reistips en de kook- of was- of plasfaciliteiten.
 
 
Door Sybille Vanweehaeghe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten